Kvinnor jobbar gratis en timme varje dag

Efter klockan 16:00 jobbar kvinnor gratis. Hur rättvist är det? Med nuvarande förändringstakt når vi jämställda löner först om 33 år.

Lönegapet mellan kvinnor och män i Sverige är 12,5 procent. Baserat på en arbetsdag klockan 8-17 innebär det att män får betalt hela dagen, medan kvinnor slutar få betalt för sitt arbete klockan 16:00. Det nya klockslaget avslöjades av 16:00-rörelsen vid en fotografering på Sergels torg i Stockholm den 15 februari.

Var med och påverka

Inför och på Internationella kvinnodagen 8 mars genomförs manifestationer för jämställda löner över hela landet.

Läs mer om var evenemangen sker och hur du kan delta.

Följ och delta i debatten på #lönheladagen

16:00-rörelsen

16:00-rörelsen är en sammanslutning av fackförbund, politiska kvinnoförbund och kvinnorörelsens organisationer. Tillsammans arbetar vi för att även kvinnor ska få lön hela dagen. Sedan rörelsen bildades för fem år sedan har klockslaget flyttats fram från klockan 15:51 till klockan 16:00. Med den förändringstakten når vi jämställda löner först år 2050. Då har de flesta av dagens yrkesverksamma kvinnor gått i pension.

16:00-rörelsen kräver

1. Jämställd föräldraförsäkring.
  2. Samma rätt till heltid och trygga anställningsformer.
  3. Att även strukturella löneskillnader synliggörs och åtgärdas.