Eva Nordmark, ordförande TCO, Ulrika Boëthius, ordförande Finansförbundet och Anders Johansson, ordförande FTF – Facket för försäkring och finans.

Fel att lägga skatt på bankpersonalen

Vi motsätter oss förslaget till en särskild skatt för finanssektorn eftersom det slår mot sysselsättningen. Om en bankskatt ändå ska införas föreslår vi i stället en skatt på bankernas totala skulder, skriver Eva Nordmark, Ulrika Boëthius, och Anders Johansson på SvD Debatt idag.

Inför valet 2014 hade samtliga riksdagspartier på sin agenda att införa en särskild skatt på banksektorn. En utredning har nu lämnat ett förslag som innebär att löner i finansiell sektor ska belastas med 15 procents extra skatt. Det innebär i praktiken mer än 50 procents ökning av arbetsgivaravgiften och därmed en ansenlig fördyring av just personalkostnader. Vi ser flera problem med utredningens förslag och föreslår därför ett alterna­tivt tillvägagångssätt.

För det första så är det långt fler företag än bara banker som kommer att omfattas. Försäkringsbolag ingår, liksom ett mycket stort antal icke-finansiella företag som också erbjuder vissa finansiella tjänster. Detta gäller exempelvis elektronik- eller vitvaru­butiker som erbjuder avbetalningskrediter eller olika former av försäkringar knutna till sina produkter. Enligt Skatteverkets beräkningar skulle sammanlagt 318 000 företag kunna komma att beröras.

För det andra är det olämpligt att använda lönesumman som bas för beskattningen. Det ökar kostnaderna för personal vilket skulle missgynna banker och försäkringsbolag som exempelvis satsar på lokal fysisk närvaro. Sysselsättningen i de berörda före­tagen påverkas negativt då det blir dyrare att ­anställa personal i Sverige. Jobb inom exempelvis försäkringsbolagens kundtjänstavdelningar, som ofta är en viktig arbetsgivare på mindre orter, hotas. Utredningen föreslår dessutom att denna skatt inte ska vara en avdragsgill kostnad i rörelsen, vilket innebär att den extra löneskatten i praktiken blir cirka 18 procent.

Läs hela debattartikeln på Svenska Dagbladets debattsida.