Få koll på din pension

Snart landar årets orangea kuvert från Pensionsmyndigheten i din brevlåda med information om din allmänna pension. Du som jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal får förutom den allmänna pensionen även tjänstepension.

Tjänstepensionen är kollektivavtalets största men ofta minst uppmärksammade tillgång. Få känner till hur stor del tjänstepensionen utgör och hur viktigt det är med ett kollektivavtal just ur denna synpunkt. För den genomsnittlige anställde på ett företag där Finansförbundet har avtal med BAO sätts cirka 54 000 kronor per år av till tjänstepensionen BTP1, berättar Henrik Cronier, förbundsjurist och pensionsansvarig på Finansförbundet.

– Tjänstepensionen är ofta den del av ett kollektivavtal som är värd mest, säger Henrik Cronier.

Årsbeskedet om den allmänna pensionen är ett bra tillfälle att se över alla delar av din pension. Logga in på Minpension.se för att få en helhetsbild. Där sammanställs din allmänna pension, din tjänstepension från alla olika arbetsgivare som du haft samt eventuellt privat sparande. Du kan även göra en pensionsprognos för att se hur mycket du förväntas få per månad när du slutar att arbeta. Passa på att se över dina val av placeringar, förmånstagare och återbetalningsskydd.

Läs mer om pensioner under Dina rättigheter - Pension.

Anmäl dig gärna till våra medlemsseminarier på ämnet pension

En bra början för att få bättre koll på din pension är att besöka något av Finansförbundets pensionsseminarier. De anordnas löpande och är gratis för dig som medlem. I vår finns följande tillfällen att välja på:

Ditt pensionsavtal, vad ger det?

Under kvällen går vi igenom din tjänstepension, den så kallade BTP planen. Tjänstepensionen BTP kompletterar det allmänna pensionssystemet. Fokus under kvällen kommer vara utifrån BTP2, den förmånsbestämda tjänstepensionen.

Har du koll på din pension?

Oavsett om du har långt kvar eller om det börjar närma sig pension är det bra att ha koll på sin pension. Inkomstpension, ITP, traditionell försäkring, premiepension och fondval. Många uttryck i många förvirrande utskick. Under kvällen reder vi ut de olika begreppen och går igenom:

• Den allmänna pensionen i det orange kuvertet. Ta med ditt eget orange kuvert.
  • Förklarar vad som skiljer samt förenar tjänstepensionen med den allmänna pensionen.
  • Information om fondval i din premiepension.
  • Anmäl dig gärna även till kvällen om vårt pensionsavtal med BAO.