Bygg på din kompetens i höst

Du har allt att vinna på att utöka din kompetens – du håller dig anställningsbar och får samtidigt roligare på jobbet. Det kan till exempel handla om att se till att få gå en utbildning eller att få nya arbetsuppgifter som utmanar dig.

Oavsett om du vill söka nytt jobb eller inte är det alltid viktigt att du ser över din kompetenspåfyllnad. Att säkra sin kompetensutveckling är ett delat ansvar mellan dig som anställd och din chef. Chefens ansvar är att skapa möjligheter och incitament för din utveckling och ditt ansvar är att göra det mesta möjliga av dina chanser.

– Alla anställda som omfattas av vårt kollektivavtal med BAO ska ha en individuell kompetensutvecklingsplan och har rätt till kompetensutveckling på arbetstid – se till att nyttja det! Och även du som är anställd på en arbetsplats utan kollektivavtal bör hålla en löpande dialog med chefen om din kompetensutveckling, tipsar Oskar Holmer, ombudsman på Finansförbundet.

Om du inte får den kompetensutveckling du vill på arbetstid har du alltid möjlighet att ta studieledigt på hel- eller deltid.

– Studieledighetslagen är generös, allt som behövs är i princip att du vid studieledighetens början är antagen till en utbildning med en kursplan och är ute i god tid med din ledighetsansökan, berättar Oskar.

Ökat ansvar och mer avancerade arbetsuppgifter ger också utveckling. Du utmanar dig själv, lär dig nya saker och växer med uppgiften. Fundera därför över hur det ser ut på din arbetsplats, finns det någon öppning för en justering av din roll i form av nya ansvarsområden eller andra arbetsuppgifter? Har du någon kollega som precis slutat eller är det en omorganisation på gång?

– Mitt tips är att inte vänta på ett erbjudande utan berätta att du är tillgänglig! Vänta inte till utvecklingssamtalet med dina funderingar kring justeringar i din roll eller kompetensutveckling utan boka in ett möte med chefen direkt, uppmanar Oskar.

För att hålla koll på vilka kompetenser som kommer att efterfrågas i framtiden är det viktigt att hänga med i branschens utveckling. Var aktiv och delta på Finansförbundets seminarier och andra aktiviteter och läs medlemstidningen Finansliv. Oskar tipsar även om att man lär sig mycket genom att titta på platsannonser.

– Genom att bevaka platsannonser kontinuerligt får du en bra bild av vilka jobb som finns och vilken kompetens som efterfrågas. Det gör dig medveten om var din kompetens kan ta dig och vad du behöver utveckla för att hålla dig anställningsbar. Dessutom blir tröskeln betydligt lägre för att komma igång den dag du vill söka nytt jobb. Och kanske snubblar du över drömjobbet som du annars hade missat.

Checklista för att utveckla dig

• Gör en plan för din kompetensutveckling tillsammans med din chef.
  • Analysera verksamhetens behov för att se vilka öppningar som finns för dig.
  • Boka ett möte med chefen om din utveckling.
  • Läs platsannonser och bevaka branschen för att hålla dig uppdaterad kring vilka kompetenser som efterfrågas.
  • Ta studieledigt och plugga hel- eller deltid om det känns utvecklande.

Läs mer om dina rättigheter till kompetensutveckling