Granskning av CV och personligt brev

Jobbsökande handlar om förberedelser - att förbereda sig för att snabbt göra ett gott intryck - i ett brev, ett samtal eller en intervju. Steg ett handlar om att skriva ett bra CV och personligt brev.

Så blir drömjobbet ditt

Ditt CV är en del av marknadsföringen av dig själv och ska ge en överskådlig uppställning av dina erfarenheter, relevanta för tjänsten du söker. Målet med det personliga brevet är att få arbetsgivaren att vilja träffa dig. För att lyckas med det är det viktigt att du skriver ett brev specifikt för företaget du söker jobb hos och inte använder samma om du söker flera liknande tjänster.

CV

Ett CV radar vanligtvis upp din relevanta yrkeserfarenhet i någon form av punktlista, där senaste arbetslivserfarenheten är listad överst. Ditt CV ska också innehålla genomförd utbildning som är relevant för jobbet

Ett CV bör innehålla strikt professionell information, det vill säga utelämna ditt civilstånd och dina fritidsintressen, om det inte är direkt meriterande för tjänsten.

Ditt CV bör vara lättöverskådligt och runt en A4 sida långt. Lägg dock gärna till en mening eller två, efter varje arbete och utbildning du tar med, som beskriver det viktigaste du gjort/lärt dig.

Läs mer om hur du skriver ett bra CV

Personligt brev

Ditt personliga brev bör fånga intresse från första raden. Till skillnad från CV:t som är en förteckning bör ditt personliga brev svara på två frågor:

1. Varför vill du ha det här jobbet? Vad är det som känns lockande och utmanande för dig?

2. Varför ska de anställa just dig? Det vill säga, på vilket sätt är du den person som de eftersöker i annonsen?

Styrk dina påståenden i brevet om hur du är som person och vad du åstadkommit, men verkliga exempel. Lyft fram positiva sidor och projekt du varit med och bidragit till på tidigare arbetsplatser.Även här är det viktigt att du håller professionell ton och att brevet blir runt en A4 långt.

Läs mer om hur du skriver ett bra personligt brev

Kostnadsfri hjälp för dig som är medlem

Få återkoppling på din jobbansökan med konkreta råd om vad du kan förbättra. Granskningen görs online av GoMondays jobbexperter som svarar inom 24 timmar.
Du får både en kvantitativ bedömning med ett poängbaserat omdöme, och en kvalitativ del med personliga råd. Fokus ligger både på att göra din ansökan personlig och formellt korrekt. Vi erbjuder olika granskningsstöd beroende vem du är och vilken tjänst du söker.

Student eller nyexaminerad

För dig som fortfarande studerar eller nyligen tagit examen. Vi lägger fokus på att identifiera dina meriter, demonstrera att du tillgodogjort dig studierna och visa att du har båda fötterna på arbetsmarknaden. Vi hjälper dig att göra din presentation fylligare, förtydliga din karriärriktning och lyfta fram din potential.

Professional

För dig som har några års arbetslivserfarenhet och söker en befattning utan verksamhets- eller personalansvar. Vi lägger extra fokus på hur du bäst drar fördel av den erfarenhet du har och hur du samtidigt visar ett tydligt fokus på framtiden. Vi hjälper dig att skapa en röd linje i din ansökan och visa vad som lett fram till där du är idag och binda ihop det med den tjänst du söker.

Executive

Speciellt utformad för dig som söker en chefsbefattning med verksamhets- eller personalansvar. Vi tittar på dina ledaregenskaper, resultat, din förståelse för verksamheten och tidigare chefserfarenhet. Vi hjälper dig att fokusera ansökan mot ledarskapet, affären eller processerna.

Beställ granskning av ditt CV och personliga brev