Nätverk

Syftet med nätverkande är att bygga relationer, att få kunskaper som inte alla andra har tillgång till, och använda dem i ditt jobbsökande.

Får du veta att ett företag ska utöka kan du skicka in en spontanansökan till rätt person. Vet du vilka meriter företaget tycker är intressanta kan du lyfta fram dem i din ansökan. Har du fått en personlig bild av chefen som ska intervjua dig kan du välja att ställa frågor om sådant som intresserar hen.

Det är lätt att tänka att ens nätverk är oanvändbart om man inte känner några personalchefer eller bankdirektörer som direkt kan anställa en. Men att använda sitt nätverk handlar om att skaffa sig ett kunskapsförsprång, och då är det lika värdefullt att känna receptionisten. Det är alltid bra att känna personer på intressanta företag eftersom de helt enkelt jobbar någonstans där det kan finnas jobb. Rekommendationer och tips från befintliga anställda är bland de vanligaste vägarna vid rekrytering.

Ditt nätverk består av alla som du på ett eller annat sätt har kontakt med, direkt eller indirekt. Det kan vara arbetskamrater, kompisar, släktingar, kurskamrater, lärare och gamla chefer. Du kan själv bygga ut ditt nätverk och skaffa fler kontakter.

8 enkla steg till bättre nätverkande:

1. Ställ dig frågan: Vad vill du ha ut av ditt nätverk? Är det vissa företag du är särskilt intresserad av eller vill du få bättre koll på hela branschen? Vilken information och vilka kontakter är det du behöver? Har du svaret på det är det lättare att veta var du ska lägga ditt nätverks-fokus.

2. Inventera ditt nätverk. Lista alla du har kontakt med som är verksamma inom bank och finans. Det kan vara vem som helst, från kompisars släktingar till intervjupersoner från uppsatsarbetet. Fråga dina vänner om de har kontakt med någon som jobbar i finansbranschen och gå igenom dina (och dina kontakters) kontakter på LinkedIn.

3. Använd Finansförbundets nätverk. Vi har ca 3000 förtroendevalda i bank och finansbranschen. Kontakta oss för kontaktuppgifter till någon i det företag du är intresserad av.

4. Fyll på ditt nätverk. Många behöver själva bygga sitt nätverk. Enklaste sättet är att gå på aktiviteter där man kan träffa folk i branschen. Finansförbundet genomför ett stort antal medlemsaktiviteter. Kom tidigt och prata med de andra deltagarna. Kom ihåg att folk oftast tycker om att prata om sig själva - Ett ypperligt tillfälle att fråga personer var de jobbar och vad de jobbar med (kom ihåg: du är i första hand där för att lära dig och få nya insikter - sälja in dig själv kommer i andra hand). Gå även gärna på “interna” event, det vill säga de event som folk i branschen eller som jobbar inom samma område som du ofta går på. Det behöver inte vara event som har till främsta syfte att främja nätverkande.

5. Hitta dina nyckelpersoner. Gör en lista med intressanta arbetsgivare och intressanta roller. Ta kontakt med bra personer där. Berätta att du vill jobba i branschen och säg att du vill veta lite mer om att arbeta i deras företag. Bjud på lunch. De flesta människor blir smickrade när någon vill veta mer om dem och deras jobb, så det är ganska troligt att de tackar ja. När du kommer till lunchen, ställ frågor om vad deras jobb innebär och hur det går för företaget. Tänk på att ingången snarare bör vara att lära, utvecklas och av intresse, än söka jobb.

6. Underhåll ditt nätverk. Träffa regelbundet de personer i ditt nätverk som kan ha bra information. Bjud på lunch, se till att ni ses på seminarier eller ring emellanåt. För att hålla kontakt med gamla kurskamrater kan det vara bra att skapa en maillista, facebookgrupp eller liknande, där alla kan berätta om jobb de får och när deras företag söker personal.

7. Utnyttja kunskapen som du får från ditt nätverk. Om någon berättar att ett företag ska ha stora pensionsavgångar under året, ring upp personalchefen och presentera dig för att sedan skicka en ansökan. Använd nätverket för att hitta jobben innan de annonseras ut.

8. Är du student eller ny i branschen? Sök sommarjobb och vikariat. Ta alla chanser att få in en fot på intressanta arbetsplatser, även om det gäller kortare jobb med arbetsuppgifter som inte är vad du tänkt dig. Genom att finnas på en arbetsplats visar du att du finns, och det blir lättare att få nya, mer intressanta jobb.

Vanligaste felen

• Inte våga ta kontakt med någon.

• Tro att saker ska hända av sig själv bara för att man känner bra personer.

• Ge upp eftersom man ändå inte känner några tillräckligt viktiga personer.

Råd om hur just du kan nätverka?

Boka ett rådgivande samtal med en karriärexpert. Finansförbundet samarbetar med Go Monday och via oss kan du boka ett samtal hos dem till rabatterat pris. Du kan få hjälp med frågor som:

• Hur kan jag nätverka på en annan ort än den jag bor och jobbar på idag?

• Hur bygger jag upp ett nätverk när jag är ny i branschen?

• Jag avskyr nätverkande och mingel, måste jag verkligen?

• Hur ska jag presentera mig?

• Hur kan jag skapa rätt kontakter för framtida jobb?

Läs mer och få din rabattkod