Hitta jobbet

Det första steget i jobbsökandet är att hitta ett jobb att söka. Precis som i vilket projekt som helst så är researchen grundläggande. Planera ditt jobbsökande och var systematisk, det är väl investerad tid.

Tänk igenom och besvara frågorna:

• Var och med vad vill du jobba? Vad är viktigt för dig? Prioriterar du eget ansvar, jobba med dina intressen eller att ha tid över till dina vänner? Vilken sorts arbetsgivare och vilken sorts jobb har du tänkt dig?

• Var finns jobben? Vilka är de stora företagen i branschen? Vilka är trenderna i branschen just nu? Vilka företag anställer? Vilka yrken efterfrågas? Är det stora investeringar eller pensionsavgångar på gång i något företag?

Rikta ditt jobbsök

Att ansöka om vartenda jobb som dyker upp ökar inte dina chanser till att få något. Du bränner tid och energi i onödan. Varje ansökan kommer att se likadan ut och som rekryterare och arbetsgivare kommer det framgå att du egentligen inte är intresserad av jobbet utan bara skickat i mängd.

Lägg därför mindre tid på utannonserade jobb och mer tid på andra åtgärder. Vi rekommenderar att du lägger högst 20% av din tid på att hitta och söka utannonserade jobb. Det betyder att om du söker jobb fem dagar i veckan, så ska du bara lägga en av de dagarna på platsannonser.

Resten av tiden ägnar du till exempel åt att formulera bra ansökningsbrev, nätverkande, träffa människor, gå på event och göra research. När du ansöker, var smart och koncentrera ditt sökande mot de jobb du verkligen vill ha. Identifiera på förhand vilka tjänster hos vilka organisation som skulle kunna vara intressanta. Sök specifikt mot dem. Där kommer du att göra bäst ifrån dig, trivas bäst - och det är dessutom där du kommer ha störst chans att få jobbet.

Få koll på branschen

• www.finansliv.se – Finansliv, Finansförbundets medlemstidning, skriver om hur det är att arbeta i bank- och finansbranschen och analyserar hur branschen utvecklas.
  • www.swedsec.se – SwedSec AB ansvarar för licensiering av anställda på den svenska värdepappersmarknaden. På deras hemsida kan du hitta länkar till banker, värdepappersbolag, fondbolag samt svenska filialer till utländska företag som bedriver motsvarande verksamhet i Sverige.
  • www.bankforeningen.se – Svenska Bankföreningen företräder bankerna i Sverige. Föreningen sprider kunskap om bankerna och deras roll i samhället. Företag som nystartar eller får en stor order behöver ofta anställa personal. Läs ekonomidelarna i de stora dagstidningarna.

Vanligaste felen

• Inte lägga tid och energi på research

• Lägga alltför mycket tid på utannonserade jobb

• Söka kvantitativt istället för kvalitativt

• Inte ha tänkt igenom vad du vill

Vill du få skräddarsydd hjälp av en expert?

Boka ett rådgivande samtal med en karriärexpert. Finansförbundet samarbetar med Go Monday och via oss kan du boka ett samtal med dem till rabatterat pris.

Läs mer och få din rabattkod