Så blir drömjobbet ditt

När du har bestämt dig för att du vill ha ett nytt jobb har du stor hjälp av en handlingsplan. Följ checklistan nedan och använd dig av Finansförbundets karriärtjänster för att göra jobbsökandet lättare.

Det första du bör göra är att fundera över vart du vill och sätta upp en målbild. Det gör det lättare att ta ut en riktning, så att du söker dig till någonting istället för från någonting. Därefter är det dags att sätta igång med jobbsökandet. Sätt upp en handlingsplan och följ den metodiskt steg för steg.

Checklista för att fixa jobbet:

• Inventera ditt nätverk och lista alla personer du har kontakt med inom branschen.
  • Uppdatera ditt CV och din LinkedIn-profil.
  • Leta jobbannonser på intranäten, direkt på företagens sidor eller via jobbsökarsajter.
  • Skriv en bra ansökan och få den granskad av den våra karriärexperter.
  • Förbered dig för anställningsintervjun, både på vilka frågor som du kan få svara på och vilka du vill ställa.

Som medlem i Finansförbundet får du kostnadsfri hjälp med granskning av ditt CV, personliga brev och din LinkedIn-profil. Du kan även till ett förmånligt pris boka intervjuträning, karriärsamtal och öva på begåvnings- och kunskapstest. Läs mer om alla våra karriärtjänster.

Nätverka

Oavsett om du söker jobb just nu eller inte är det klokt att nätverka. För troligtvis kommer du vilja byta jobb någon gång. Genom att regelbundet träffa folk i branschen från olika företag håller du dig ajour och det blir lättare att veta när du vill göra en förändring, och vilken förändring du då vill göra.

Läs mer om att nätverka

Hitta jobbet

När du vet vad du vill ha för jobb är det dags att ta sig ut och hitta det.

Läs mer om att hitta jobbet

Skriva ansökan

När du hittat ett jobb du vill ha behöver du en ansökan som framhäver dig på bästa sätt och som ser till att ta dig till en intervju. Normalt sett består en ansökan av ett CV och ett personligt brev. Som medlem kan du få ditt personliga brev och CV granskat kostnadsfritt av en rekryteringsexpert.

Läs mer om CV

Läs mer om personligt brev

Anställningsintervju

När du blivit kallad till en intervju för ett jobb behöver du vara väl förberedd för att göra ett gott intryck. De argument du använde i din ansökan behöver du ta ett steg längre för att se till att få jobbet. Det är också här som du har möjlighet att se om jobbet du sökt verkligen är det jobb som är rätt för dig. Behöver du hjälp att förbereda dig inför intervjun kan du boka in intervjuträning.

Läs mer om anställningsintervju

Vet du inte var du ska börja?

Boka ett rådgivande samtal med en karriärexpert.

Läs mer och få din rabattkod