Så blir drömjobbet ditt

När du har bestämt dig för att du vill ha ett nytt jobb så är det flera steg du behöver ta dig igenom. Jobbsökande handlar om att ha klart för sig vad man vill och att sedan se till att få det man vill ha. Finansförbundet har flera verktyg som gör jobbsökandet lättare.

Kort sagt skulle man kunna dela upp processen i dessa steg:

1. Ta reda på vad du vill ha för jobb och på vilken typ av arbetsplats du vill jobba
  2. Ta reda på var du hittar de jobben och hur du tar kontakt med rätt arbetsgivare
  3. Sök intressanta jobb
  4. Se till att lyckas med anställningsintervjun

Nätverka

Oavsett om du söker jobb just nu eller inte är det klokt att nätverka. För troligtvis kommer du vilja byta jobb någon gång. Genom att regelbundet träffa folk i branschen från olika företag håller du dig ajour och det blir lättare att veta när du vill göra en förändring, och vilken förändring du då vill göra.

Läs mer om att nätverka

Hitta jobbet

När du vet vad du vill ha för jobb är det dags att ta sig ut och hitta det.

Läs mer om att hitta jobbet

Skiva ansökan

När du hittat ett jobb du vill ha behöver du en ansökan som framhäver dig på bästa sätt och som ser till att ta dig till en intervju. Normalt sett består en ansökan av ett CV och ett personligt brev.

Läs mer om CV

Läs mer om personligt brev

Anställningsintervju

När du blivit kallad till en intervju för ett jobb behöver du vara väl förberedd för att göra ett gott intryck. De argument du använde i din ansökan behöver du ta ett steg längre för att se till att få jobbet. Det är också här som du har möjlighet att se om jobbet du sökt verkligen är det jobb som är rätt för dig.

Läs mer om anställningsintervju

Vet du inte var du ska börja?

Boka ett rådgivande samtal med en karriärexpert. Finansförbundet samarbetar med Go Monday och via dem kan du boka ett samtal till rabatterat pris.

Läs mer och få din rabattkod