A-kassan

Finans- och försäkringsbranschens a-kassa är en fristående organisation och du behöver ansöka om medlemskap i både fackförbundet och a-kassan för att få maximalt skydd. Medlemskap i en a-kassa är ett krav för att kunna utnyttja den inkomstförsäkring som ingår i ditt medlemskap hos oss (gäller ej studerandemedlemskap).

För att få ersättning vid arbetslöshet krävs att du varit medlem i en a-kassa i tolv månader. Observera att du måste göra en separat medlemsansökan till a-kassan. Som medlem i a-kassan kan du få upp till 80 % av din tidigare genomsnittliga inkomst (genomsnittet beräknat på året innan du blev arbetssökande). Maxgränsen på ersättning från a-kassan ligger dock på 910 kronror/dag. Det innebär att många även behöver en inkomstförsäkring för att få en ersättning som ligger i nivå med tidigare månadslön. Därför ingår en förmånlig inkomstförsäkring i vår medlemsavgift.

Logotype för Finans- och Försäkringsbranschens ArbetslöshetskassaFör mer information om a-kassefrågor besök www.ffakassan.se eller ring dem på 08-791 17 50.

Inkomstförsäkring

I medlemsavgiften till Finansförbundet ingår en inkomstförsäkring som täcker månadslöner upp till 80 000 kronor för dig som arbetar inom bank och finans. Ersättningstiden är 120 arbetsdagar. Den som önskar kan lägga till en extraförsäkring för både högre månadsinkomst och förlängd ersättningstid.

Har du frågor kring försäkringen, kontakta Bliwa på 08-696 22 60 eller inkomstforsakring@bliwa.se.