Vilka krav finns på arbetsgivaren och vilka åtgärder bör vidtas för att säkerställa att jag som anställd inte utsätts för smittan i mitt arbete?
Enligt reglerna kring det systematiska arbetsmiljöarbetet (Arbetsmiljöverkets föreskrift, AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete ffa 8-10 §§ och AFS 2018:4 om smittrisker) är arbetsgivaren skyldig att regelbundet undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna för att någon kan komma att drabbas av ohälsa eller smitta i arbetet. Arbetsgivaren ska också omedelbart, eller så snart det är praktiskt möjligt, genomföra de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa eller smittrisk i arbetet.
Här ingår att arbetsgivaren måste
- utreda smittrisken,
- bedöma risken den utgör för arbetstagarna,
- åtgärda riskerna/vidta skyddsåtgärder och
- informera medarbetarna och förse dem med eventuell skyddsutrustning om så behövs.
Riskbedömningen ska göras i samverkan med arbetsmiljöombud/skyddsombud om sådant finns.
Har du andra frågor kring din arbetssituation, kontakta dina förtroendevalda eller den fackliga rådgivningen.